Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

Centraldammsugarexperten

Experiment: Är det lönsamt att driva TVÅ webbutiker med samma sortiment?

Vad för typ av företag

Centraldammsugarexperten säljer centraldammsugare och reservdelar till dessa, samt arbetar med installationer och reparationer. Företaget har servicetekniker över hela landet. Slint/centraldammsugarexperten har varit igång i över 20 år och driver även en verksamhet där de säljer garageportar.

Målgrupp

Främst villaägare i blandade åldrar – män och kvinnor, 30+.
Män föredrar själva maskinerna medan kvinnor i större utsträckning intresserar sig för tillbehör och städutrustning.

Typ av uppdrag

Kunden hade en webbutik när de kom till oss men ville öka försäljningen. Dock var kunden rädd över att förlora kontrollen över sin webbutik, och lät oss istället skapa en egen webbutik åt Centraldammsugarexperten som då skulle bedriva sälj å deras vägnar. Kunden hade redan en befintlig och monterad plattform men gav oss fria händer att välja domännamn och plattform samtidigt som vi även fick fria händer med Adwordskontot.

Kort sagt; vi fick fria händer med förutsättningen att vi skulle försöka, oberoende av kundens egna webbutik, öka försäljningen.

På grund av den ovanliga naturen av förutsättningarna i det här caset ville vi framförallt testa två saker under det här uppdraget:

– Att se om vi kunde generera mer konverteringar och försäljningar genom vår egen butik och på sikt gå om vår kunds primära sida; det blev allt eftersom en vänskaplig tävling där vi tävlade med en nystartad webbutik mot vår redan etablerade kund.

– Parallellt med vår lilla interna ”tävling” som formades med kunden ville vi också utforska möjligheter och potentiella, potenta synergieffekter i att ha två samtidiga webbutiker som skulle konkurrera på SERPen.

Caset blev en mycket intressant experimentell affär där vi utvärderade möjligheterna i om det fanns potential i att täcka så mycket yta som möjligt på SERPen med två webbutiker samtidigt för att på så vis kunna sälja mer, eftersom potentiella kunder/prospekter skulle ha möjlighet att jämföra Centraldammsugarexperten med, i praktiken, sig själv.

Vår tanke var ganska simpel; om vi tar upp mer plats på sökordsresultaten så ger vi konkurrenter mindre utrymme att slåss på om synlighet i de organiska sökresultaten och ökar därmed sannolikheten att fler kunder rör sig till oss eller vår kund. Nyttan låg i att undersöka om vi omsatte betydligt mer genom denna metod eller om det var en marginell skillnad i inkomst och i slutändan en onödig investering. På så vis skapade vi en kompromiss som enbart gagnade kunden och hans verksamhet.

Process/metod

Vi började med att bestämma domännamn för vår webbutik och valde centraldammsugarexperten.se (kundens domännamn är slint.se). Därefter valde vi textalk som webbutiksplattform och tog fram en design som vi ansåg passa målgruppen. Betalningssätten blev Paypal och faktura för att det var samma betalningsmetod som kunden hade och vi valde att följa det för att vi ville göra en rättvis bedömning när vi fortgick med projektet.

Därefter satte vi upp ett Adwordskonto med fokus på sök + remarketing. Detta gjorde vi för att det är viktigt att synas när folk söker, därför var det vår första prio och ett naturligt steg. Vi började med frasmatchningar samt några modifierade bredmatchningar för att hämta hem data om vad som konverterade. Vi startade även igång Google shopping som är ett kanonverktyg för att ta reda på vad/vilka exakta söktermer som konverterar – i övrigt är det ett bra val för e-handlare.

Vi valde att utveckla Adwords-kontot allteftersom vi såg vad som konverterade och gick ned mot exaktmatchade annonsgrupper för att maximera utkomsten av budgeten och för att vi vid det här laget kände oss säkra på vad som konverterade och ej.

Remarketing ville vi ha igång eftersom webbutiken var ny och utöver att remarketing vanligtvis är bra så blev det extra viktigt i detta fallet eftersom remarketing är en bra väg till att skapa ytterligare förtroende för butiken, som inte hade något speciellt rykte inom branschen. Det ledde till att det blev direktförsäljningar via remarketingkampanjen. Remarketing blev ett viktigt steg i konverteringsprocessen.

Hinder

– Låg budget pressade oss till att maximera våra beslut på bästa sätt. Tvingade fram en kreativ problemlösning.

– Detta försvårade också analysfasen – vi fick mindre data att jobba med vilket gjorde att det blev svårt att få fram signifikant data tidigt i projektet.

– Nytt varumärke att arbeta med gjorde att vi fick utarbeta nya metoder och tillvägagångssätt för att bygga upp vårt märke och trovärdighet på rekordfart. Målet var ju ändå att redan första halvåret gå om vår kunds befintliga, inarbetade butik i omsättning.

Lösningen var dels att jobba med remarketing och dels att lyfta rätt saker på hemsidan, exempelvis att Centraldammsugarexperten funnits på marknaden i många år, att de täcker hela Sverige med sina servicetekniker. Allt för att bevisa att vår butik var en säker leverantör av varan vi sålde.

Medgångar/resultat

Nedanför avser alltså från den tiden vi tog över projektet runt september 2014 till februari 2015. Som synes startade vi ganska tafatt, bland annat med en hemsk skillnad i oktober, som snabbt åtgärdades då vi började göra användning av vår tillgängliga data och snabba klättring uppåt på sökord och i Adwords. November-februari är framförallt en stark period där vi stegvis ökar och ibland till och med övertar moderbutiken, och överlag höll vi vår säljnivå väldigt jämn, till skillnad mot vår kund som fluktuerade ganska kraftigt, både till dess fördel och nackdel.

Det slutade med att vi till slut hade en ganska intressant kamp med Slint.se, en kamp som vi till syvende och sist ”förlorade”. Dock vill vi hävda att vi gjorde det med flaggan i topp; en knapp skillnad på drygt 28% är inte dumt för en butik som är nystartad, och det var egentligen inte vårt primära mål att ta över lönsamheten från kundens egna webbutik.

Nej, målet var att öka profiten och göra 2014-15 mycket mer lönsammare än 2013-14.

Det är här vi glänser något extra. Jämför man med 2013-14 års inkomster så hjälpte vi till att mångdubbla kundens avkastning i en relativt överlägsen stil. Under i princip varje månad krossade vi tillsammans 2013-14 års månadsresultat. I slutändan mäktade projektet med en ökning på 128% i omsättning jämfört med förra året, och det visar inga tecken på att gå nedåt. Således kan vi konstantera att vår inblandning i kundens strategier ledde till avsevärt högre inkomster.

Lärdomar

Att den tes vi hade från början om att plocka marknadsandelar från SERPen faktiskt fungerar – experimentet var en extrem framgång. Vi såg en klar synergi mellan att ha två olika webbutiker ute samtidigt.

Det bereder en tankeställande fråga om det finns en möjlighet till vinning för en e-handlare att driva två butiker på ett effektivt sätt. Får man genom perfekt synkronisering samt tydliga och koncentrerade marknadsföringsstrategier ihop de båda butikerna kan man således tjäna in de presumtiva förluster som man förväntas lida av att hålla igång två operationer samtidigt, med goda resultat som följd. Har man tid och resurser till det så kan det finnas en del att hämta ur denna affärsmetoden.

Verktyg?

Textalk – för webbutikplattformen. En enkel och lättnavigerad butiksplattform som vi ansåg passade våra ändamål och som förhindrade att krångla till det rent administrativt.

Adwords – för de marknadsmässiga operationer som vi ansåg var nödvändiga för att få vår webbutik att maximera sin synlighet och lönsamhet.

Nuvarande status

Fortsätter stadigt – webbshopen är fortfarande igång.

Kundkommentar

”Teveo hjälpte mig fördubbla min omsättning på nätet!”

Lenny, ägare och VD för Centraldammsugarexperten + Slint AB

 





Vill du att vi kontaktar dig?

AdWords Podcast

Podcast

AdWordsKvarten

Lyssna på vår AdWords Podcast

AdWords Tips

En del av Brath

Teveo är sedan Augusti en del av Brath. Brath är specialister på digital marknadsföring.
Brath.se