Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

Löfbergs

Julkampanj: 2012

Datum: 1 November – 15 December

Klickbudget: 77,000kr

Resultat: 628 direkta sälj, 116 visningsbaserade sälj,

Långsiktiga effekter: Ökat antal Google-sökningar på ”Löfbergs”, långsiktig försäljningsökning och lägre omvandlingskostnader efter julkampanjens slut.

 

Löfbergs adwords FöreEn genomsnittlig dag innan Teveo tog över kontot

Kostnad: 887kr
Antal klick: 156
CTR: 1,45%
Kostnad per klick: 5,69kr
Ingen omvandlingsstatistik inställd

Löfbergs adwords Efter

En genomsnittlig dag under februari (efter Teveos optimering av kontot)

Kostnad: 214,50
Antal klick: 102
CTR: 12,45%
Kostnad per klick: 2,10kr
Antal omvandlingar: 9
Kostnad per omvandling: 23,83kr
Omvandlingsfrekvens: 8,8%

Vårt samarbete med Löfbergs startade inför julhandeln 2012. Målet var först och främst att sälja så många kaffekapselmaskiner som möjligt genom deras webbshop. Tanken är sedan att de som köpt en maskin ska fortsätta köpa Löfbergs kaffekapslar, vilket ger dem en bra vinst. I övrigt skulle vi sälja så mycket som möjligt av vad deras webbshop hade att erbjuda.

För att hjälpa försäljningen på traven hade Löfberg ett erbjudande på kapselmaskiner, tanken var ju ändå att tjäna så mycket som möjligt på att senare sälja kapslarna. Vårt jobb var helt enkelt att få ut erbjudandet till så många potentiella köpare som möjligt. Vi valde därför att förutom söknätverket jobba med bildannonser i Googles Displaynätverk.

Budgeten sattes till 2,000 kronor per dag från början av november till julkampanjens beräknade slut i mitten av december. Vi skulle sedan fortsätta arbeta aktivt med kontot på en något lägre nivå. Så snart kampanjen lanserats började beställningarna ticka in. Displayannonserna riktades in både mot intressanta demografiska grupper och mot speciellt utvalda webbsidor.

Med hjälp av displaynätverket kunde vi nå ut till ett stort antal internetanvändare som inte annars skulle besökt butiken. Totalt visades Löfbergs bildannonser över 6,8 miljoner gånger under perioden och butiken fick in totalt över 20,000 besökare genom kampanjen.

Vi fortsatte efter julkampanjens slut arbeta med kontot. Tack vare det arbete vi utfört och de nya kunder vi fått in under julkampanjen får vi nu in fler besökare för en lägre kostnad till butiken. Omvandlingskostnaden ligger stadigt på under 30 kronor och det görs köp via AdWords varje dag

 





Vill du att vi kontaktar dig?

AdWords Podcast

Podcast

AdWordsKvarten

Lyssna på vår AdWords Podcast

AdWords Tips

En del av Brath

Teveo är sedan Augusti en del av Brath. Brath är specialister på digital marknadsföring.
Brath.se