Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

Papstar

Resultat:

125% fler Adwords­konverteringar
15% fler beställningar i webbutiken
22% mer intäkter i webbutiken totalt

Sammanfattning

­- När vi inledde samarbetet 2013 var målet att nå ökad vinst. Papstars intäkter har sedan dess ökat med 22%.

­- Vårt delmål var att öka ad­spend och på så sätt öka konverteringen. Innan vi började arbeta med kontot arbetade Papstar med enkla och begränsade konverteringar. Vi utökade annonskampanjen med drygt 100% mer i kostnad men ökade även antalet konverteringen med 125%.

-­ Papstars arbetssätt är B2B. Sannolikheten är stor att kunder kommer tillbaka. Därför förstärks varje konvertering då Papstars mål är att få återkommande kunder. Återkommande kunder betyder generellt successivt fler eller dyrare ordrar.

-­ Antalet beställningar sedan 2013 har ökat med 15%.

Om företaget

Papstar har sedan 1979 erbjudit ett varierat sortiment inom bl.a. förpackningsmaterial, hushållsredskap, serviser, dekorationsartiklar och tillbehör, presentinslagning, och dylikt. Företaget finns nu på plats, antingen fysiskt eller genom filialer, i Nederländerna, Österrike, Sverige, Frankrike, Italien, Spanien, Polen och med Tyskland som bas. Papstars marknad innefattar hela Europa som då är deras försäljningsområde.

Genomgång

Papstar har under åren testat flera olika byråer för att hantera Adwords och SEO. Ägaren testar även gärna olika byråer under kortare tid för att scanna av marknaden.

Vi inledde samarbetet sommaren 2013, med mål att nå ökad vinst för webbutiken. Ett delmål har även varit att öka ad­spend med bibehållen lönsamhet.

När vi började arbeta med kontot spenderade det på en låg nivå och hämtade in de enklaste konverteringarna, bland annat på Papstars eget namn. Vi har sedan utökat kontot med fler produktkategorier och produkter, men lyckats öka antalet konverteringar i samma takt som klickkostnaden ökat.

Innan vi började arbetet hade kontot ungefär 20 konverteringar per månad. De flesta av dessa kom från sökord kopplade till företagets namn. Visningsandelen för dessa sökord var närmare 100%. Det var i snitt ett par konverteringar per månad på produktsökord.

Ett halvår efter att vi började arbeta med kontot skulle en konkurrent få chansen att hantera kontot under en månad. De lovade en kraftig ökning i antalet konverteringar och ökade intäkter. Resultatet blev istället en minskning på 50% och det tog inte många veckor innan arbetet kom tillbaka till oss.

Vi har nu efter ett och ett halvt års arbete fördubblat klickkostnaden. För det får vi in ungefär 45 konverteringar per månad. Vi använder fortfarande företagsnamnet som sökord, främst eftersom koncernsidan rankar högre än butikssidan. Den stora ökningen i konverteringar har varit på olika produkters sökord och är då troligtvis från köpare som inte känner till butiken sedan tidigare.

Papstar arbetar mest B2B och en ny kund kommer med stor sannolikhet återkomma fler gånger till butiken. Varje ny kund har därför ett högt livstidsvärde.

Antalet beställningar totalt i webbutiken har ökat med cirka 15% totalt 2014 jämfört med 2013. Vi har valt att rikta in annonseringen mot de annonser som ger bäst avkastning och intäkterna har därför ökat med 22% under samma period.

Den senaste stora förändringen är att vi sedan ett par månader även hanterar kundens SEO.
Synergieffekterna mellan Adwords och SEO gör att vi nu kan nå ännu bättre resultat.

 





Vill du att vi kontaktar dig?

AdWords Podcast

Podcast

AdWordsKvarten

Lyssna på vår AdWords Podcast

AdWords Tips

En del av Brath

Teveo är sedan Augusti en del av Brath. Brath är specialister på digital marknadsföring.
Brath.se