Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

Studsexperten

Öka antalet ordrar med 30%, omsättningen med 50% och samtidigt minska kostnaden med 20%. Är det möjligt?

Studsexperten  är en av de största butikerna i Norden för studsmattor. Sedan företaget startades har tanken alltid varit att sälja lite dyrare studsmattor med betydligt högre säkerhet och kvalitet. AdWords har de kört nästan så länge det funnits i Sverige. Resultatet har alltid varit bra, även om kostnaden per omvandling legat lite för högt. Det är där Teveo kom in i bilden. Inför säsongen 2013 ville  Studsexperten undersöka om det fanns ett bättre sätt att arbeta på med sina AdWordskampanjer.

Vi på Teveo fick i uppgift att förbättra resultatet och minska omvandlingskostnaderna i AdWords för deras största marknader, Norge och Sverige. Det första steget var att dela upp det existerande AdWordskontot på två, ett för Sverige och ett för Norge. Eftersom det fanns väldigt mycket historisk statistik för kontot var nästa steg helt enkelt att gräva sig igenom allt som hänt sedan kontot skapades för att kunna ta bort det som inte fungerat och koncentrera sig på guldklimparna.

Vi beslutade oss tidigt för att göra nya kampanjer istället för att bygga vidare på de existerande. De nya kampanjerna och annonsgrupperna byggdes upp med hjälp av tidigare statistik och gjordes så bra som möjligt med hjälp av schemaläggning, negativa sökord, annonstillägg och annat godis. Kontots budget växlades sedan stegvis över från de gamla till de nya AdWordskampanjerna.

Studsexperten adwords kundcaseInledningsvis var försäljningen trög, det är svårt att sälja studsmattor om det ligger snö i villaträdgårdarna ända in i april. Sedan kom solen och en riktig explosion av beställningar! Ganska snabbt såg vi även en annan skillnad från året innan. Antalet beställningar ökade, men den totala kostnaden för klick minskade!

Efter några månader kan vi nu summera de första resultaten. Försäljningen via AdWords har ökat kraftigt 2013 jämfört med förra året. Kostnaden per omvandling har genom bättre riktade annonser sänkts med 48% i Sverige och i Norge med 32%.

Statistik för 10:e mars till 10:e juni

 





Vill du att vi kontaktar dig?

AdWords Podcast

Podcast

AdWordsKvarten

Lyssna på vår AdWords Podcast

AdWords Tips

En del av Brath

Teveo är sedan Augusti en del av Brath. Brath är specialister på digital marknadsföring.
Brath.se