Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

SEO-verktyg

För den som ämnar att syssla med någon form av sökmotoroptimering så finns det en hel del användbara SEO-verktyg som både hjälper till att underlätta och förbättra arbetet i hög grad. På denna sida har vi valt att samla några av våra egna favoritverktyg, som vi verkligen inte velat vara utan i det dagliga arbetet på företaget. De rekommenderade SEO-verktygen bör vara användbara för såväl nybörjare som den mer erfarna sökmotoroptimeraren och förhoppningsvis finner därför många av er läsare ett värde i dessa omnämnanden.

Analysverktyg

Grunden för bra sökmotoroptimering handlar alltid om att börja med att kartlägga vilka behov ett kommande projekt eller en redan existerande sajt har – ur ett rent SEO-mässigt perspektiv. Bra analysverktyg hjälper en med just detta och kan ge en information om allt från trasiga URL:er på en sajt, till värdefulla sökord som man hittills inte noterat, och mycket mer därtill.

 

Google Analytics – är ett statistiskt mätverktyg från Google som är helt gratis, där man bland annat kan få reda på hur många besökare som hittat till ens sajt och på vilket sätt. (https://analytics.google.com/)

 

Google Search Console – detta webbmasterverktyg från Google (som även det är gratis) ger dig tillgång till massvis med nyttig information. Vilka interna och externa länkar som pekar mot sajten, eventuella 404:or som bör pekas om till 301:or, om sajten hackats, samt annat av värde för din SEO-optimering. (https://www.google.com/webmasters/tools)

 

Sistrix – är SEO-verktyget som är lika omfattande som enkelt att använda. Här hittar man allt från en sajts positioner i sökresultaten och spridning av ankartexter, till sådant som inlänkar och sociala signaler. Du kan också ta reda på vilka sökord som dina konkurrenter valt att satsa på men som du själv missat – information som kan visa sig oerhört värdefull. En annan smidig funktion som finns integrerad är möjligheten till löpande och automatiserade onpage-analyser av din sajt, som därigenom ser till att inget väsentligt lämnas åt slumpen. (https://www.sistrix.com/)

 

Searchmetrics – precis som Sistrix är även Searchmetrics ett gediget och omfattande analysverktyg för sökmotoroptimering. Rent generellt så kan man säga att de båda fungerar på ett likvärdigt sätt, vilket betyder att det handlar mycket om tycke och smak när det kommer till vilket av verktygen som man i slutändan föredrar. (https://www.searchmetrics.com/)

 

Spindlingsverktyg

Med hjälp ett bra spindlingsverktyg kan man få en otroligt bra översikt över en sajts nuvarande struktur. Detta är praktiskt av ett flertal olika skäl, bland annat för att kontrollera vart man möjligtvis slarvat med sådant som huvudrubriker (H1:or) och meta descriptions, men innefattar i sin fullständiga omfattning betydligt mer än så.

 

Screaming Frog SEO Spider – är lite av ett legendariskt verktyg inom SEO-kretsar som dessutom finns i en helt ok gratisversion. Screaming Frog låter dig spindla av din sajt i paritet med Googles egna botar, något som gör att du enklare kan upptäcka eventuella felaktigheter på ett liknande vis, eller bara ge dig en bättre bild av sajtens struktur i största allmänhet. (https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/)

 

DeepCrawl – är ett annat spindlingsverktyg som är brillant för vilken sökmotoroptimerare som helst och känt inom branschen för sin extrema noggrannhet. Verktyget ger dig en djupgående lista på allt från olika former av brutna länkar, till icke indexerade sidor på din sajt och mer därtill. (https://www.deepcrawl.com/)

 

Länkverktyg

Inom sökmotoroptimeringens värld brukar man ofta tala om on page- och off page-optimering. Det sistnämnda handlar om att tillföra värdefulla länkar till din sajt, något som stärker dess auktoritet i Googles ögon. Tillvägagångssätten för att skaffa sig nya inlänkar skiljer sig åt, men hur man än väljer att göra detta är det alltid bra att kunna kontrollera dessa på något vis, samt sina nuvarande eller framtida konkurrenters. Här talar vi om allt från antal till styrka och relevans, där exempelvis Google Search Console kommer till korta när det gäller att ge en fullständig rapport på det exakta antalet inlänkar till din sajt. Tack och lov kan man dock skaffa sig mer information genom att använda sig av nedanstående länkverktyg, som alla är väl ansedda inom SEO-världen. En hel del sökmotoroptimerare använder sig till och med av fler än ett av dessa verktyg, då detta ger en ännu bättre bild av läget. Inget av verktygen tenderar nämligen hitta exakt alla inlänkar helt på egen hand och de har dessutom olika mätvärden som alla är intressanta på sitt vis.

 

Majestic – ger dig möjlighet att kontrollera större delen av en sajts inlänkar, dess ankartexter och relevans, samt trovärdighet. Allt vattnas ner till att verktyget i slutändan ger alla domäner ett TrustFlow- och CitationFlow-värde, där trusten påverkas positivt eller negativt av hur trovärdiga de totala antalet länkarna är som tillsammans bygger en sajts citationflow. (https://majestic.com/)

 

Ahrefs – har ett massivt index över länkar och är lite av en internationell favorit bland många stora SEO-profiler. Utöver detta så är det även riktigt enkelt att använda och ger tydlig och värdefull information utan att man behöver leta runt en massa eller vara en SEO-specialist för att tolka den. I Ahrefs talar man om URL Rating och Domain Rating som mått på hur stark en viss URL eller domän är, och man kan dessutom se hur bra en sajt rankar i förhållande till alla andra domäner som verktyget har vetskap om. (https://ahrefs.com/)

 

Moz Pro – genom att skaffa sig tillgång till Moz Pro så får man betydligt mer på köpet än enbart ett smidigt analysverktyg för länkar – även om också detta håller en hög klass. Under Moz flaggan ploppar det nämligen ständigt upp fler funktioner för den som gillar att verkligen förkovra sig i sitt SEO-arbete. Moz mätvärden för inlänkar mot specifika URL:er och domäner är Page Authority och Domain Authority och fungerar i mångt och mycket på samma sätt som Ahrefs URL Rating och Domain Rating. Den stora skillnaden är självfallet algoritmerna bakom mätvärdena, vilket av naturliga skäl har vissa olikheter. (https://moz.com/)

 





Vill du att vi kontaktar dig?

AdWords Podcast

Podcast

AdWordsKvarten

Lyssna på vår AdWords Podcast

AdWords Tips

En del av Brath

Teveo är sedan Augusti en del av Brath. Brath är specialister på digital marknadsföring.
Brath.se