Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

Kundcase

Centraldammsugarexperten

Experiment: Är det lönsamt att driva TVÅ webbutiker med samma sortiment?

Vad för typ av företag

Centraldammsugarexperten säljer centraldammsugare och reservdelar till dessa, samt arbetar med installationer och reparationer. Företaget har servicetekniker över hela landet. Slint/centraldammsugarexperten har varit igång i över 20 år och driver även en verksamhet där de säljer garageportar.

Målgrupp

Främst villaägare i blandade åldrar – män och kvinnor, 30+.
Män föredrar själva maskinerna medan kvinnor i större utsträckning intresserar sig för tillbehör och städutrustning.

Typ av uppdrag

Kunden hade en webbutik när de kom till oss men ville öka försäljningen. Dock var kunden rädd över att förlora kontrollen över sin webbutik, och lät oss istället skapa en egen webbutik åt Centraldammsugarexperten som då skulle bedriva sälj å deras vägnar. Kunden hade redan en befintlig och monterad plattform men gav oss fria händer att välja domännamn och plattform samtidigt som vi även fick fria händer med Adwordskontot.

Kort sagt; vi fick fria händer med förutsättningen att vi skulle försöka, oberoende av kundens egna webbutik, öka försäljningen.

På grund av den ovanliga naturen av förutsättningarna i det här caset ville vi framförallt testa två saker under det här uppdraget:

– Att se om vi kunde generera mer konverteringar och försäljningar genom vår egen butik och på sikt gå om vår kunds primära sida; det blev allt eftersom en vänskaplig tävling där vi tävlade med en nystartad webbutik mot vår redan etablerade kund.

– Parallellt med vår lilla interna ”tävling” som formades med kunden ville vi också utforska möjligheter och potentiella, potenta synergieffekter i att ha två samtidiga webbutiker som skulle konkurrera på SERPen.

Caset blev en mycket intressant experimentell affär där vi utvärderade möjligheterna i om det fanns potential i att täcka så mycket yta som möjligt på SERPen med två webbutiker samtidigt för att på så vis kunna sälja mer, eftersom potentiella kunder/prospekter skulle ha möjlighet att jämföra Centraldammsugarexperten med, i praktiken, sig själv.

Vår tanke var ganska simpel; om vi tar upp mer plats på sökordsresultaten så ger vi konkurrenter mindre utrymme att slåss på om synlighet i de organiska sökresultaten och ökar därmed sannolikheten att fler kunder rör sig till oss eller vår kund. Nyttan låg i att undersöka om vi omsatte betydligt mer genom denna metod eller om det var en marginell skillnad i inkomst och i slutändan en onödig investering. På så vis skapade vi en kompromiss som enbart gagnade kunden och hans verksamhet.

Process/metod

Vi började med att bestämma domännamn för vår webbutik och valde centraldammsugarexperten.se (kundens domännamn är slint.se). Därefter valde vi textalk som webbutiksplattform och tog fram en design som vi ansåg passa målgruppen. Betalningssätten blev Paypal och faktura för att det var samma betalningsmetod som kunden hade och vi valde att följa det för att vi ville göra en rättvis bedömning när vi fortgick med projektet.

Därefter satte vi upp ett Adwordskonto med fokus på sök + remarketing. Detta gjorde vi för att det är viktigt att synas när folk söker, därför var det vår första prio och ett naturligt steg. Vi började med frasmatchningar samt några modifierade bredmatchningar för att hämta hem data om vad som konverterade. Vi startade även igång Google shopping som är ett kanonverktyg för att ta reda på vad/vilka exakta söktermer som konverterar – i övrigt är det ett bra val för e-handlare.

Vi valde att utveckla Adwords-kontot allteftersom vi såg vad som konverterade och gick ned mot exaktmatchade annonsgrupper för att maximera utkomsten av budgeten och för att vi vid det här laget kände oss säkra på vad som konverterade och ej.

Remarketing ville vi ha igång eftersom webbutiken var ny och utöver att remarketing vanligtvis är bra så blev det extra viktigt i detta fallet eftersom remarketing är en bra väg till att skapa ytterligare förtroende för butiken, som inte hade något speciellt rykte inom branschen. Det ledde till att det blev direktförsäljningar via remarketingkampanjen. Remarketing blev ett viktigt steg i konverteringsprocessen.

Hinder

– Låg budget pressade oss till att maximera våra beslut på bästa sätt. Tvingade fram en kreativ problemlösning.

– Detta försvårade också analysfasen – vi fick mindre data att jobba med vilket gjorde att det blev svårt att få fram signifikant data tidigt i projektet.

– Nytt varumärke att arbeta med gjorde att vi fick utarbeta nya metoder och tillvägagångssätt för att bygga upp vårt märke och trovärdighet på rekordfart. Målet var ju ändå att redan första halvåret gå om vår kunds befintliga, inarbetade butik i omsättning.

Lösningen var dels att jobba med remarketing och dels att lyfta rätt saker på hemsidan, exempelvis att Centraldammsugarexperten funnits på marknaden i många år, att de täcker hela Sverige med sina servicetekniker. Allt för att bevisa att vår butik var en säker leverantör av varan vi sålde.

Medgångar/resultat

Nedanför avser alltså från den tiden vi tog över projektet runt september 2014 till februari 2015. Som synes startade vi ganska tafatt, bland annat med en hemsk skillnad i oktober, som snabbt åtgärdades då vi började göra användning av vår tillgängliga data och snabba klättring uppåt på sökord och i Adwords. November-februari är framförallt en stark period där vi stegvis ökar och ibland till och med övertar moderbutiken, och överlag höll vi vår säljnivå väldigt jämn, till skillnad mot vår kund som fluktuerade ganska kraftigt, både till dess fördel och nackdel.

Det slutade med att vi till slut hade en ganska intressant kamp med Slint.se, en kamp som vi till syvende och sist ”förlorade”. Dock vill vi hävda att vi gjorde det med flaggan i topp; en knapp skillnad på drygt 28% är inte dumt för en butik som är nystartad, och det var egentligen inte vårt primära mål att ta över lönsamheten från kundens egna webbutik.

Nej, målet var att öka profiten och göra 2014-15 mycket mer lönsammare än 2013-14.

Det är här vi glänser något extra. Jämför man med 2013-14 års inkomster så hjälpte vi till att mångdubbla kundens avkastning i en relativt överlägsen stil. Under i princip varje månad krossade vi tillsammans 2013-14 års månadsresultat. I slutändan mäktade projektet med en ökning på 128% i omsättning jämfört med förra året, och det visar inga tecken på att gå nedåt. Således kan vi konstantera att vår inblandning i kundens strategier ledde till avsevärt högre inkomster.

Lärdomar

Att den tes vi hade från början om att plocka marknadsandelar från SERPen faktiskt fungerar – experimentet var en extrem framgång. Vi såg en klar synergi mellan att ha två olika webbutiker ute samtidigt.

Det bereder en tankeställande fråga om det finns en möjlighet till vinning för en e-handlare att driva två butiker på ett effektivt sätt. Får man genom perfekt synkronisering samt tydliga och koncentrerade marknadsföringsstrategier ihop de båda butikerna kan man således tjäna in de presumtiva förluster som man förväntas lida av att hålla igång två operationer samtidigt, med goda resultat som följd. Har man tid och resurser till det så kan det finnas en del att hämta ur denna affärsmetoden.

Verktyg?

Textalk – för webbutikplattformen. En enkel och lättnavigerad butiksplattform som vi ansåg passade våra ändamål och som förhindrade att krångla till det rent administrativt.

Adwords – för de marknadsmässiga operationer som vi ansåg var nödvändiga för att få vår webbutik att maximera sin synlighet och lönsamhet.

Nuvarande status

Fortsätter stadigt – webbshopen är fortfarande igång.

Kundkommentar

”Teveo hjälpte mig fördubbla min omsättning på nätet!”

Lenny, ägare och VD för Centraldammsugarexperten + Slint AB

 

Papstar

Resultat:

125% fler Adwords­konverteringar
15% fler beställningar i webbutiken
22% mer intäkter i webbutiken totalt

Sammanfattning

­- När vi inledde samarbetet 2013 var målet att nå ökad vinst. Papstars intäkter har sedan dess ökat med 22%.

­- Vårt delmål var att öka ad­spend och på så sätt öka konverteringen. Innan vi började arbeta med kontot arbetade Papstar med enkla och begränsade konverteringar. Vi utökade annonskampanjen med drygt 100% mer i kostnad men ökade även antalet konverteringen med 125%.

-­ Papstars arbetssätt är B2B. Sannolikheten är stor att kunder kommer tillbaka. Därför förstärks varje konvertering då Papstars mål är att få återkommande kunder. Återkommande kunder betyder generellt successivt fler eller dyrare ordrar.

-­ Antalet beställningar sedan 2013 har ökat med 15%.

Om företaget

Papstar har sedan 1979 erbjudit ett varierat sortiment inom bl.a. förpackningsmaterial, hushållsredskap, serviser, dekorationsartiklar och tillbehör, presentinslagning, och dylikt. Företaget finns nu på plats, antingen fysiskt eller genom filialer, i Nederländerna, Österrike, Sverige, Frankrike, Italien, Spanien, Polen och med Tyskland som bas. Papstars marknad innefattar hela Europa som då är deras försäljningsområde.

Genomgång

Papstar har under åren testat flera olika byråer för att hantera Adwords och SEO. Ägaren testar även gärna olika byråer under kortare tid för att scanna av marknaden.

Vi inledde samarbetet sommaren 2013, med mål att nå ökad vinst för webbutiken. Ett delmål har även varit att öka ad­spend med bibehållen lönsamhet.

När vi började arbeta med kontot spenderade det på en låg nivå och hämtade in de enklaste konverteringarna, bland annat på Papstars eget namn. Vi har sedan utökat kontot med fler produktkategorier och produkter, men lyckats öka antalet konverteringar i samma takt som klickkostnaden ökat.

Innan vi började arbetet hade kontot ungefär 20 konverteringar per månad. De flesta av dessa kom från sökord kopplade till företagets namn. Visningsandelen för dessa sökord var närmare 100%. Det var i snitt ett par konverteringar per månad på produktsökord.

Ett halvår efter att vi började arbeta med kontot skulle en konkurrent få chansen att hantera kontot under en månad. De lovade en kraftig ökning i antalet konverteringar och ökade intäkter. Resultatet blev istället en minskning på 50% och det tog inte många veckor innan arbetet kom tillbaka till oss.

Vi har nu efter ett och ett halvt års arbete fördubblat klickkostnaden. För det får vi in ungefär 45 konverteringar per månad. Vi använder fortfarande företagsnamnet som sökord, främst eftersom koncernsidan rankar högre än butikssidan. Den stora ökningen i konverteringar har varit på olika produkters sökord och är då troligtvis från köpare som inte känner till butiken sedan tidigare.

Papstar arbetar mest B2B och en ny kund kommer med stor sannolikhet återkomma fler gånger till butiken. Varje ny kund har därför ett högt livstidsvärde.

Antalet beställningar totalt i webbutiken har ökat med cirka 15% totalt 2014 jämfört med 2013. Vi har valt att rikta in annonseringen mot de annonser som ger bäst avkastning och intäkterna har därför ökat med 22% under samma period.

Den senaste stora förändringen är att vi sedan ett par månader även hanterar kundens SEO.
Synergieffekterna mellan Adwords och SEO gör att vi nu kan nå ännu bättre resultat.

 

Aulin & Bäck

Aulin & Bäck är ett familjeföretag baserat i Göteborg som sedan 1998 har erbjudit prima solskyddsprodukter såsom gardiner, persienner och markiser. Företaget jobbar med både stora och små projekt och har ett produktivt samarbete med några av marknadens främsta leverantörer.

Aulin & Bäck kom till oss runt hösten 2014 med en önskan att uppdatera sin webbplats.
Webbplatsen hade efter en tid blivit ganska så ogästvänlig, med åldrig kod, design, mindre tilltalande estetik och den var inte anpassad vare sig för mobiler eller SEO. Kort sagt så ville paret bakom Aulin & Bäck piffa upp sin sida, och det var då vi gemensamt kom fram till följande:

•  Komplett renovering av hemsidan.
•  Bygga om sitens infrastruktur samt förbättra gränssnitt och användarvänlighet.
•  SEO­optimerad och mer åtkomlig för diverse sökmotorer.
•  Responsiv design.
•  Göra siten användarvänlig och administrativt medgörlig genom att installera ett innehållshanteringssystem, i detta fallet WordPress.

Just denna gång samarbetade vi på Teveo med Toro Götatryckeriet som ansvarade för den ytliga designen, dvs. sitens utseende och estetik. Vi tog oss an uppgiften att helt koda om webbsidan och på så sätt städa runt i den tekniska biten av siten.

Verktyg

WordPress/CMS
Advanced Custom Fields
SASS
jQuery
Prepros

Hur vi löste det

Utan att gå in på enahanda tekniska detaljer så renoverades Aulin & Bäcks site från grund och botten. Vi skrev helt ny responsiv kod och lyckades införa semantiskt korrekt infrastruktur som i sin tur öppnade upp möjligheten att optimera sidan för SEO, vilket vi även gjorde.
Huvudsakligen inriktade vi oss på att göra siten så användarvänlig som möjligt ­ både för kunden och för besökaren.
Ambitionen var att förenkla upplevelsen för en besökare, vilket Toro skötte genom att implementera en användarvänlig design som gick rakt på sak. Vi ville också att Aulin & Bäcks administratörer skulle kunna gå in i WordPress och enkelt kunna redigera, moderera och peta runt sin sida på egen hand även om deras kodkunskaper kanske inte var tipptopp. Med hjälp av Advanced Custom Fields ”säkrades” även sidan för att begränsa risken för misstag, eftersom vi i led med önskemålet om användarvänlighet klargjorde för kunden vad som kunde redigeras på ett visuellt lärosätt.

Aulinback.se

 

Hisingen Trafikskola

Hisingens trafikskola kom till oss med ett tydligt uppdrag, de ville förbättra sin synlighet online. Vårt förslag blev att vi skulle jobba med såväl Adwords som sökmotoroptimering. Detta kundcase kommer handla om det jobb vi gjort för dem med sökmotoroptimering.

Reza som driver Hisingens trafikskola kom till oss med ett gäng sökfraser där han ville ha bättre synlighet. Det handlade om branschrelaterade sökord där han ville synas betydligt bättre lokalt i Göteborgsregionen. Han hade även en tydlig önskan om att ta sig förbi en viss konkurrent som enligt honom hade arbetat aktivt med sökmotoroptimering i ungefär ett års tid.

Huvudmålet med sökmotoroptimeringen är ju dock att driva mer relevant trafik som i slutändan ger fler kunder. Så förutom att hålla koll på specifika placeringar på sökmotorer så bevakar vi den organiska trafiken via Google Analytics. Under resans gång kommer vi även göra löpande sökordsanalys för att säkerställa att vi hela tiden jobbar med relevanta sökbegrepp.

Med den budget för sökmotoroptimering som Hisingens trafikskola hade så sa vi att vi kommer att behöva ca 6 månader på oss för att kunna visa upp rejäla resultat som också leder till betydligt fler besökare. Vi påbörjade arbetet i mitten av mars och nu när det gått 5 månader kan vi konstatera följande:

· 2st 1:a placeringar

· 10/14 sökord topp 3

· Före konkurrenten på 11/14 sökord

· Organisk trafik 259 % högre

Framöver fortsätter vi jobba på för att förbättra synligheten och trafiken ytterligare. Vi har bl.a. föreslagit en uppfräschning och modernisering av webbplatsen som vi tror kan leda till bättre konvertering.

 

Deep Bodywork

Deep Bodywork är ett företag som erbjuder tjänster inom idrott och hälsa, allt från Utbildningar, föreläsningar och personliga tränare till massagebehandlingar och gruppträningar.

Den gamla siten var svårnavigerad och det var oklart vart man skulle klicka för att hitta informationen man var ute efter. Vad vi satsade på med den nya webbplatsen var enkelhet och konverteringsoptimering, utan att behöva tänka efter allt för mycket skall man med några snabba klick kunna ta sig precis dit man vill med fokus runt tjänsterna som Deep Bodywork erbjuder samt lätt kunna hitta kontakformulär på undersidor.

Sidan är byggd med WordPress som CMS och är självklart helt mobilanpassad/responsiv så den fungerar på alla skärmstorlekar. Vi har även byggt upp och kodat webbplatsen på ett SEO-vänligt vis och jobbat med en väldigt välgjord plugin vid namn Yoast för att optimera SEO på specifika undersidor och underlätta framtida SEO-arbete för kunden.

www.deepbodywork.se

 

Fix-Universal Webbplats

Fix-Universal är känt för sitt miljövänliga rengörings- och polermedel med samma namn, men säljer även andra typer av rengöringsprodukter.
PW Rengöringsprodukter i GBG AB som företaget egentligen heter bildades år 2000 och namnet har vuxit sig starkt under sina 14 år.

Vi inledde kontakten med Per på Fix-Universal genom att hjälpa honom att optimera sitt AdWordskonto. Han hade ett konto med ganska hög budget men intäkterna nådde inte ens upp till utgifterna.
Vi löste problemet med AdWords. Vi fick ner konstnaderna och samtidigt ökade intäkterna men hela den totala onlinesatsningen läckte ändå pengar på grund av dyra fraktkostnader och en för kostsam e-handelplattform.

Med vår tidigare erfarenhet av e-handel hade vi en lösning för att halvera fraktkostnaderna och vi föreslog även att byta plattform till vår partner Textalk som kapade en rejäl utgift.

Vi gjorde en ny design där vi följde Fix-Universals tidigare färgkod men med en modernare touch.
Vi hade ett konverteringstänk när vi byggde den nya shoppen och som följd av den nya webbutiken och vårt AdWordsarbete har vi:
– Ökat konverteringsgraden med 50%
– Sänkt månadskostnaden med 70%

www.fix-universal.com

Kundkommentar

”Jag är grymt nöjd med grabbarna! TACK x 10.000!”

Per Westman

 

Balders Hage

Resultat jämfört oktober 2012 med oktober 2013

Antal omvandlingar: +85%
Omvandlingskostnad: -65%
Kostnad per klick: -20%
Omsättning genom AdWords: +105%

Hur man med hårt arbete och kraftfulla verktyg kan nå mål som verkar omöjliga att uppnå!

Vårt arbete med Balders Hages adwordskonto inleddes inför julsäsongen 2012. Vad vi hade att arbeta med var ett adwordskonto som hade varit aktivt och utvecklats under många år. Det var alltså ett ganska välbyggt konto vi startade med. Samtidigt såg vi förbättringspotential inom många områden. På grund av bud och budgetinställningar missades många visningar i annonsgrupper som ledde till omvandlingar. Det fanns även mer att göra med annonstexterna, annonstillägg och andra funktioner.

Vårt första steg var att sätta mål för omvandlingskostnaden. Kontot hade innan vi tog över det en omvandlingskostnad på 110-130kr/månad. Kundens önskemål var först att nå en omvandlingskostnad på under 40 kronor. Detta var ett mål vi visste inte skulle gå att uppnå på kort sikt. Däremot kom vi överens om att sikta på 70 kronor per omvandling. Det var ett mål vi ganska snart nådde och även gick under, dock mycket tack vare julhandeln.

Balders Hage Adwords Månaderna efter jul kämpade vi med att minska kostnaden per omvandling mot det satta målet, både genom att arbeta med adwordskontot, men också genom att förbättra kundupplevelsen i webbutiken. Vi lyckades ett par månader efter jul igen komma ner under 70 kronor per omvandling.
Kontot har sedan ytterligare slipats till, bland annat genom verktyg för automatisk budgivning och vi ligger nu äntligen på en kostnad per omvandling under de ursprungliga 40 kronorna som kunden önskade!

Som en del av det fortsatta arbetet med att maximera avkastningen kommer vi under julen 2013 köra en specialkampanj där vi tredubblar klickbudgeten jämfört med förra julen.

 

Studsexperten

Öka antalet ordrar med 30%, omsättningen med 50% och samtidigt minska kostnaden med 20%. Är det möjligt?

Studsexperten  är en av de största butikerna i Norden för studsmattor. Sedan företaget startades har tanken alltid varit att sälja lite dyrare studsmattor med betydligt högre säkerhet och kvalitet. AdWords har de kört nästan så länge det funnits i Sverige. Resultatet har alltid varit bra, även om kostnaden per omvandling legat lite för högt. Det är där Teveo kom in i bilden. Inför säsongen 2013 ville  Studsexperten undersöka om det fanns ett bättre sätt att arbeta på med sina AdWordskampanjer.

Vi på Teveo fick i uppgift att förbättra resultatet och minska omvandlingskostnaderna i AdWords för deras största marknader, Norge och Sverige. Det första steget var att dela upp det existerande AdWordskontot på två, ett för Sverige och ett för Norge. Eftersom det fanns väldigt mycket historisk statistik för kontot var nästa steg helt enkelt att gräva sig igenom allt som hänt sedan kontot skapades för att kunna ta bort det som inte fungerat och koncentrera sig på guldklimparna.

Vi beslutade oss tidigt för att göra nya kampanjer istället för att bygga vidare på de existerande. De nya kampanjerna och annonsgrupperna byggdes upp med hjälp av tidigare statistik och gjordes så bra som möjligt med hjälp av schemaläggning, negativa sökord, annonstillägg och annat godis. Kontots budget växlades sedan stegvis över från de gamla till de nya AdWordskampanjerna.

Studsexperten adwords kundcaseInledningsvis var försäljningen trög, det är svårt att sälja studsmattor om det ligger snö i villaträdgårdarna ända in i april. Sedan kom solen och en riktig explosion av beställningar! Ganska snabbt såg vi även en annan skillnad från året innan. Antalet beställningar ökade, men den totala kostnaden för klick minskade!

Efter några månader kan vi nu summera de första resultaten. Försäljningen via AdWords har ökat kraftigt 2013 jämfört med förra året. Kostnaden per omvandling har genom bättre riktade annonser sänkts med 48% i Sverige och i Norge med 32%.

Statistik för 10:e mars till 10:e juni

 

Löfbergs

Julkampanj: 2012

Datum: 1 November – 15 December

Klickbudget: 77,000kr

Resultat: 628 direkta sälj, 116 visningsbaserade sälj,

Långsiktiga effekter: Ökat antal Google-sökningar på ”Löfbergs”, långsiktig försäljningsökning och lägre omvandlingskostnader efter julkampanjens slut.

 

Löfbergs adwords FöreEn genomsnittlig dag innan Teveo tog över kontot

Kostnad: 887kr
Antal klick: 156
CTR: 1,45%
Kostnad per klick: 5,69kr
Ingen omvandlingsstatistik inställd

Löfbergs adwords Efter

En genomsnittlig dag under februari (efter Teveos optimering av kontot)

Kostnad: 214,50
Antal klick: 102
CTR: 12,45%
Kostnad per klick: 2,10kr
Antal omvandlingar: 9
Kostnad per omvandling: 23,83kr
Omvandlingsfrekvens: 8,8%

Vårt samarbete med Löfbergs startade inför julhandeln 2012. Målet var först och främst att sälja så många kaffekapselmaskiner som möjligt genom deras webbshop. Tanken är sedan att de som köpt en maskin ska fortsätta köpa Löfbergs kaffekapslar, vilket ger dem en bra vinst. I övrigt skulle vi sälja så mycket som möjligt av vad deras webbshop hade att erbjuda.

För att hjälpa försäljningen på traven hade Löfberg ett erbjudande på kapselmaskiner, tanken var ju ändå att tjäna så mycket som möjligt på att senare sälja kapslarna. Vårt jobb var helt enkelt att få ut erbjudandet till så många potentiella köpare som möjligt. Vi valde därför att förutom söknätverket jobba med bildannonser i Googles Displaynätverk.

Budgeten sattes till 2,000 kronor per dag från början av november till julkampanjens beräknade slut i mitten av december. Vi skulle sedan fortsätta arbeta aktivt med kontot på en något lägre nivå. Så snart kampanjen lanserats började beställningarna ticka in. Displayannonserna riktades in både mot intressanta demografiska grupper och mot speciellt utvalda webbsidor.

Med hjälp av displaynätverket kunde vi nå ut till ett stort antal internetanvändare som inte annars skulle besökt butiken. Totalt visades Löfbergs bildannonser över 6,8 miljoner gånger under perioden och butiken fick in totalt över 20,000 besökare genom kampanjen.

Vi fortsatte efter julkampanjens slut arbeta med kontot. Tack vare det arbete vi utfört och de nya kunder vi fått in under julkampanjen får vi nu in fler besökare för en lägre kostnad till butiken. Omvandlingskostnaden ligger stadigt på under 30 kronor och det görs köp via AdWords varje dag

 

Fix Universal

Resultat

50% minskad klickkostnad
Ökad försäljning
40% ökat ordervärde

Fix Universal är ett välkänt namn inom städprodukter. Flaggskeppsprodukten är ett miljövänligt och mycket effektivt rengörings- och polermedel. De säljer även flera andra produkter inom bland annat husgeråd och fordonsvård.

Fix Universal har haft ett AdWordskonto sedan slutet av 2008. Det senaste året med en klickbudget på ca 30,000 kronor/månad. Då vi fick kontakt med Fix under hösten 2012 hade de på känn att kontot inte presterade helt optimalt, men hade inte kunskap eller tid att själva göra nödvändiga förbättringar.

Vårt första steg var att se till att resultatspårningen fungerade som den skulle. Sedan gick vi igenom kontot, annonsgrupp för annonsgrupp för att städa upp bland inaktuella annonser och se till att alla annonser kopplades till relevanta produktsidor. Arbetet fortsatte sedan med att optimera annonsgrupperna och sökorden, samt att försöka hitta nya guldkorn bland produkterna.

Resultatet efter två månaders arbete är att försäljningen har ökat samtidigt som kostnaderna för kontot halverats. En effekt av vårt arbete med att hitta nya produktgrupper att sikta in annonserna på är att ordervärdet i webbshopen nära nog fördubblats under perioden vi hanterat kontot.

Arbetet med AdWords är dock aldrig avslutat. Vårt nästa mål är att öka konverteringsgraden hos de besökare som kommer in på sidan. Det arbetet består av flera steg, både i AdWords och i förbättringar på själva sidan. Vi kommer att genomföra ett antal intressanta A/B tester den närmaste tiden!

Fix Universal - DisplayannonsFix Universal - displayannons regöring

 





Vill du att vi kontaktar dig?

AdWords Podcast

Podcast

AdWordsKvarten

Lyssna på vår AdWords Podcast

AdWords Tips

En del av Brath

Teveo är sedan Augusti en del av Brath. Brath är specialister på digital marknadsföring.
Brath.se