Låt apan göra adwords jobbet
Sökmotoroptimering
Google AdWords Byrå
Google Partner Göteborg

Google utvecklar för mobilsök

Google CarouselGoogles senaste mobilsatsning för företagets egen sökmotor är möjligheten att få ett klickbart galleri från en källa när du söker på Google. Målet är att förenkla sökupplevelsen och enkelt kunna leverera relevant information från en och samma källa.

Googles nya steg i mobilsökning är så kallade carousels som klumpar ihop relevanta länkar och bilder från en och samma källa i ett lättåtkomligt galleri under huvudlänken i sökresultatet. För att enkelt förklara: säg att du söker efter Grekland - du tittar igenom länkarna som dyker upp på sökresultatet tills du hittar en länk till The Guardian där de har en huvudsida om Grekland. Det som är nytt är att under länken till huvudsidan om Grekland så kommer relevanta länkar till annat innehåll om Grekland på samma sida dyka upp, så du kommer enkelt kunna scrolla fram till kanske en nyhetsartikel om Greklands senaste finansiella situation skriven av The Guardian.

Funktionen är än så länge exklusiv för USA men kommer förmodligen sprida sig till omvärlden om ett tag. Målet är med största sannolikhet att underlätta mobilt sök vilket ytterligare förstärker Googles syn på mobilen som ett viktigt internetverktyg. Funktionen kommer bland annat göra sökmotoroptimering ännu mer relevant för mobila enheter då det kommer vara av stor vikt att anordna relevanta länkar inom samma sida.